انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی

انجمن علمی دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی

انجمن علمی دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی

انجمن علمی-دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت دارد. این تارنما، شبکه اطلاع رسانی رسمی انجمن می‌باشد و اخبار و اطلاعات مرتبط با این حوزه در این تارنما قرار می‌گیرد.

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

تولید ملی

نرگس اکبرپور روشن
کارشناس اقتصادی و مدیر گروه مطالعات بیمه‌ای موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی

برای بررسی شعار حمایت از کالای داخلی و تحلیل موضوع لازم است به دو بُعد عرضه و تقاضا و مجموعه عواملی که بر این دو، اثر می‌گذارند توجه کرد. دلیلی که این روزها پشتوانه تاکید بر آن تاکید  و گفته می‌شود مردم کالاهای خرید کالای داخلی است، اثرگذاری روی تقاضاست.
نگارنده می‌پذیرد که افزایش تقاضا بر تولید اثر می‌گذارد، اما این همه ماجرا نیست.در اقتصاد کینزی، تقاضا موجب عرضه می‌شود. به این معنا که اگر تقاضا شکل بگیرد، عرضه نیز متعاقبا ایجاد می‌شود. این بحث زمانی مطرح شد که اروپا در رکود شدیدی به‌سر می‌برد و بنگاه‌ها ظرفیت‌های بلااستفاده زیادی داشتند. در این دیدگاه فرض بر این است که اگر شرایط بهبود یابد و تقاضا ایجاد شود، بنگاه‌ها ظرفیت تولیدی خود را بدون افزایش هزینه‌ چندانی بالا می‌برند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۷ ، ۰۳:۵۵

قلمرو رفاه

📰 شماره 35 قلمرو رفاه در دفتر انجمن علمی قرار گرفت.

دوستانی که مایل به مطالعه، این مجله هستند، می‌توانند به دفتر انجمن علمی مراجعه و به #رایگان دریافت کنند.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۰۳

دولت رفاه

سخنرانی علمی و کارگاه "دولت رفاه و سیاست اجتماعی در اروپای شمالی"

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۴۷

جدول حقوق و مزایای مشمولان قانون کار در سال 1397

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۷ ، ۰۵:۴۰


 یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رشد اجتماعی و وضعیت رفاه در یک جامعه، تعادل و توازن توزیع درآمد یا ثروت در آن جامعه است. از جمله مهمترین شاخص‌های این سنجش ضریب یا شاخص جینی (Gini coefficient) است.

ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود.

این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد. هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند. اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد یک باشد یعنی نابرابری مطلق به گونه‌ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.

شاخص جینی همان ضریب جینی است که برای فهم بهتر، آن را به صورت درصد بیان می‌کنند. 


🔸 انجمن تعاون و رفاه اجتماعی🔻

@AtuSocialPolicy

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۷ ، ۰۳:۵۵