انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی

انجمن علمی دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی

انجمن علمی دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی

انجمن علمی-دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت دارد. این تارنما، شبکه اطلاع رسانی رسمی انجمن می‌باشد و اخبار و اطلاعات مرتبط با این حوزه در این تارنما قرار می‌گیرد.

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

نشریه سیاست‌گذاری اجتماعی - 1

برای دانلود و مطالعه آنلاین نشریه، اینجا کلیک کنید.

برنامه­‌ریزی اجتماعی، رفاه اجتماعی، سیاست اجتماعی، اقتصاد سیاسی...

این­ها واژگانی هستند که این روزها بیش از گذشته در فضای عمومی کشور و به‌ویژه در آکادمی به گوش می­خورند و مشخصاً موضوعات یک‌رشته یعنی سیاست­گذاری اجتماعی می‌­باشند. گفتنی است برای سال‌­ها دانشجویان دیگر رشته­‌های علوم اجتماعی نگاهی تمسخرآمیز به رشته و دانشجویان این قبیل رشته­‌ها داشته و کماکان نیز این نگاه در میان بسیاری از آن­ها دیده می­شود.

چرا سیاست­گذاری­ اجتماعی مهم است؟

با نگاهی به الگوی توسعۀ اقتصادی و مدنی که از اروپای غربی و به‌ویژه انگلستان آغاز گردیده و حالا به کشورهای آسیای شرقی رسیده است با انواع گوناگونی از برخوردها و تعاملات متفاوت حکومت نسبت به جامعه (در عرصه ملی و بین­المللی) و جامعه نسبت به حکومت می­رسیم. در انگلستان قرن هجدهم؛ آدام اسمیت کتاب ثروت ملل خود را می­نویسد و با نشان دادن راه و چاه برتری اقتصادی به‌وسیلۀ تولید صنعتی که به‌تازگی در اروپا رواج یافته بود و آموزش رفتار اقتصادی درست در داخل و خارج از کشور از مسائل اقتصادی و رفاهی نیز سخن گفت؛ به‌طوری‌که در اواخر عمرش سیاستمداران و بازرگانان بزرگ آن کشور از او به‌عنوان استاد بزرگ یادکرده و احترام زیادی برایش قائل بودند. همین‌طور اهمیتی که بیسمارک در قرن نوزدهم آلمان و یا اهمیتی که دولت آمریکا به مسائل رفاهی بعد از بحران اقتصادی 1929 و به وجود آمدن دولت رفاه بر اساس تعلیمات جان کینز و با توجه به باقی ماندن برتری این کشورها و نظام اقتصادی‌شان اهمیت توجه به این علم بیشتر برایمان آشکار می­گردد. با ظهور مارکس و بنیان­گذاری تئوری­های بی­نظیرش جهان مدرن وارد مرحلۀ جدی­تری از توجه به برابری اجتماعی و حقوق شهروندی گردید و تاکنون نیز الگوهای متفاوتی از توسعه در مناطق جغرافیایی مختلف جهان در حال پیشروی است که بیش‌ازپیش مبتنی بر رفاه و سیاست­های درست اجتماعی‌اند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۲۱:۲۵

حلقه رفاه

حلقه رفاه، گفت‌وگویی است پیرامون ضرورت سیاست‌گذاری در حوزه رفاه اجتماعی در ایران که هر هفته برگزار می‌شود.

📍جلسه چهارم

🔸 «اصالت فایده» مبنایی برای سیاست‌گذاری اجتماعی

👤 مرتضی پرویزن

دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

🗓 سه‌شنبه،  29 آبان 97، ساعت 12/15 تا 14
📌 دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی، دفتر انجمن‌های علمی

🔹 حضور برای تمامی دانشجویان علاقه‌مند آزاد است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۷ ، ۲۳:۰۶